Sykkelen: fra marginen til rampelyset
Sykkelen har vært anvendt som transportmiddel siden 1800-tallet, men den gangen var det nok en blandet fornøyelse å ferdes omkring på de skramlende jernhestene på grusveier og brostensbelagte gater. De land som først imøtekom den voksende interesse for sykling og anla særlige sykkelstier, var Tyskland, Storbritannia og USA.
Sykkelstiene møtte stor motstand fra syklistene selv, som følte seg marginaliserte. Sykkelstiene tjente ikke til å fremme sykling, men derimot til å unngå at syklistene var til sjenanse for biltrafikken. I dag nyter syklistene imidlertid en stadig økende popularitet - og ikke minst høyere prioritet - i mange byer verden over. Syklister har lenge nytt stor oppmerksomhet på den politiske dagsordenen i Norge, og nå brer denne trenden seg også til det sydlige Spania og feriebyen Málaga.
Miljøvennlig transport
For bare 10 år siden var bilene øverst i "fødekjeden" i Malaga, og byen var ikke den turistmagneten den er i dag. Solkystens hovedstad var for de fleste turister bare en mellomlanding på vei til et av ferieparadisene lenger mot vest på den spanske sydkysten. Men mye har endret seg siden den gang.
Først ble Malagas historiske sentrum gjort (nesten) bilfritt, og stort sett lydløse, elektriske drosjer ble innført. Man anla fasjonable plasser og gågater, og enkelte sykkelstier dukket opp i utkanten av byens historiske sentrum. Men først nå er det for alvor satt fokus på gjøre den billige, miljøvennlige transportform - sykkelen - tilgjengelig for alle. Malagas myndigheter har oppsast bysykler flere steder i byen og arbeider kontinuerlig med å forlenge de næværende 7,5 kilometerne med sykkelsti i byen.
Bli med på en tur rundt i Malaga:
Sykkelen har allerede vunnet innpass rundt omkring andre steder i Spania, blant annet i Sevilla, hvis system av bysykler og sykkelstier allerede tjener som forbilde for mange europeiske byer. Andre spanske byer med gode sykkelstier er Vitoria, Barcelona, Zaragoza, Córdoba, San Sebastian, Castellón, Albacete, Bilbao og Pamplona.
Sykkelens fortreffeligheter
Etterhvert får flere og flere øynene opp for sykkelens fortreffeligheter. Den forurenser ikke, den er billig å vedlikeholde og den skaper færre trafikkproblemer. Og så er den genial som transportmiddel i mange turistbyer, for man ser langt mer fra et sykkelsete enn fra et bilsete, og man kommer hurtigere og videre omkring enn til fots.
Behøver vi overhodet å nevne, at sykling også er godt for helbredet?
Málagas bysykler
Vi har testet noen av Malagas nye bysykler, som administreres af transportorganisasjonen EMT (Empresa Malagueña de Transportes). Nedenfor viser vi hvordan du enkelt og billig kan leie en bysykkel, og samtidig få muligheten ril å oppleve Malaga fra en helt ny vinkel.
Søker du inspirasjon til hva du kan se og gjøre i Malaga, kan du finne et par forslag her.
Malaga Bici, som systemet heter, er lett å bruke. Det består av en rekke sykkelstasjoner, oppsatt rundt omkring på strategiske steder i byen. Hver stasjon har nok sykler til at det stort sett alltid er sykler tilgjengelige. De første 30 minutter er gratis, hvoretter det koster 0,017 euro per minutt.
Sykkelstasjoner og sykkelstier er inntegnet på et kart, og de finnes på opplagte steder som ved togstasjonen, strandpromenaden og så videre. Syklene leies ved hjelp av et plastikkort - det røde EMT-kortet som også kan benyttes i Malagas busser (se mer informasjon om dette nedenfor).
Avhenting av sykkel: Man utvelger seg en sykkel, og kjører EMT-plastikkortet forbi kortleseren på den stolpen sykkelen står parkert ved. Deretter får man beskjeden “Por favor retire su bicicleta”, og man kan nå bare trekke sykkelen ut av holderen. Helt enkelt!
Skulle man bli oppholdt, og dermed ikke når å trekke sykkelen ut innen det er gått 10 sekunder, gjentar man bare prosedyren en gang til.
Avlevering av sykkelen: Når man ønsker å sette sykkelen tilbake igjen - i en hvilken som helst av byens sykkelstasjoner - finner man bare en ledig holder man parkerer sykkelen i, hvoretter man igjen kjører plastikkortet forbi kortleseren. Når man så får beskjeden “Por favor entregue su bicicleta”, setter man sykkelen tilbake i holderen. Vær oppmerksom på om lyset på holderen lyser grønt både før og etter at sykkelen avleveres.
Sanksjoner: Det finnes naturligvis en rekke sanksjoner som for eksempel både bøter og utelukkelse i tilfelle systemet misbrukes. Returneres sykkelen ikke i det hele tatt, oppkreves en bot på 150 euro.
Skulle det oppstå tvil eller problemer i forbindelse med dette, kan man alltid ringe på 0034 952 34 11 42.
Tilmelding til Malaga Bici
Det er enkelt å melde seg til i sykkelsystemet. Først kjøper man EMT's røde plastikkort, som koster cirka 1,5 euro. Kortet kan kjøpes i en av byens mange kiosker, som typisk kjennes igjen på deres bordeauxfargete skilt med teksten Tabaco.
Deretter skal man registreres i sykkelsystemet, enten på et av EMT's kontorer (Alameda Principal 15, åpent 9-13.30 og 17-19) eller via Malaga Bicis hjemmeside (på spansk, men lett å finne rundt i). Man betaler samtidig en forsikring på 5 euro. Barn under 16 år kan kun tilmeldes ved personlig fremmøte i selskap med foreldre eller foresatte.
Hvis du aktiverer kortet online, skal du bare oppgi det nummeret som står på langs av kortet, og ha et betalingskort klart (Visa, Mastercard eller lignende).
Kart over Malagas bysykler
Nå gjenstår det bare å dra ut og oppleve Malagas bysykler på egenhånd, og å nyte en malerisk sykkeltur langs strandpromenaden eller litt sightseeing omkring i sentrum i Solkystens hovedstad!
Her kan du se hvor du finner sykler og sylkelstier i Malaga: