Introduksjon
Når man kjøper en feriebolig, gjør man ikke bare en investering i fast eiendom. Man skaffer seg faktisk også muligheten til å kunne tjene noen penger på sikt, hvis man velger å leie den ut den tiden man ikke selv er tilstede og bruker den. Hvilket ofte er flere måneder i året.
Her gir vi deg noen viktige tips å tenke over, dersom du overveier å gå til anskaffelse av en feriebolig. Ting som betyr mest for utleiepotensialet av ferieboligen.
Hele denne artikkelen beskriver alt som sies i denne engelske informative filmen:
Målgruppe
Begynn med å danne deg et bilde av hvilken målgruppe du vil leie ut til. Gjennom å bestemme seg for en bestemt målgruppe å leie ut til, vil man oppnå et bedre resultat hva utleie angår, både med tanke på resultat og hvor fornøyde kundene blir.
Din målgruppe kan være: unge par uten barn, eldre par uten barn, familier med barn, familier med en funksjonshemmet person eller kanskje en gruppe med forretningsreisende. Hver målgruppe har ulike og spesifikke behov. Og om man leverer 100% av deres ønsker og forventninger, kan man være sikker på suksess. Her er et par ytterligere tips om å skape en opplevelse og ikke bare leie ut en feriebolig.
Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet
Først og fremst skal ferieboligen ha den ultimate drømmebeliggenheten. Ikke minst fordi du selv skal trives når du bruker den i ferier og ved andre anledninger. Derfor er det viktig å overveie både hvilken målgruppe man sikter seg inn på, samt sine egne behov og ønsker, så man finner den beliggenheten som passer perfekt for alles behov og ferieønsker.
Så hvis din målgruppe for eksempel er familier med barn, er det viktig at hjemmet er sikkert, og ikke ligger for nær tungt trafikkerte veier med hurtigkjørende biler. Familier med barn vil gjerne ha tilgang til butikker, restauranter, strender, parker og lekeplasser. Hvis din målgruppe er unge par uten barn, bør ferieboligen ligge i nærheten av "der det skjer" - og kanskje barer. For forretningsreisende i grupper og eldre par, kan det være ønskelig at ferieboligen ligger i et forholdsvis roligere og mer stille område.
Noe annet som kan være viktig å overveie er ting som utsikten fra ferieboligen, avstand til lufthavnen, golfbaner, skibakker, eller andre ting man tror kan være avgjørende.
Størrele og plantegning
Størrelsen på leiligheten er også noe man bør ta i betraktning, alt ettersom hvilken målgruppe man retter seg inn mot. Mindre leiligheter er perfekte for unge og eldre som reiser uten barn, større villaer er perfekte for familier med barn, flere familier som reiser sammen og forretningsreisende.
Når det gjelder plantegning over ferieboligen bør man finne ut hvilket utstyr boligen skal ha, hvilke bekvemmeligheter målgruppen forventer, antall soverom, skal det være private baderom tilknyttet hvert enkelt soverom, skal det være mer enn et hverdagsrom, kanskje et mtøerom eller et kontor?
Ønsker man å leie ut til funksjonshemmede (som kanskje sitter i rullestol), skal man forsikre seg som at det er mulig å komme rundt i boligen, det skal være god plass på badeværelser, kjøkken, soverom, gjennom entredører med videre.
Innredning og møblering
Valg av husets innredning og møblering er viktig for din valgte målgruppe. I dag er tilgang til internett med wifi, kabel-tv, ventilasjonsanlegg (air condition) og myggnetting for dører og vinduer viktig for alle målgrupper. Det samme gjelder vaskemaskiner og oppvaskemaskiner. Dog kan det være store forskjeller i hvilke behov og ønsker de forskjellige målgruppene har.
Familier ser gjerne svømmebasseng som et attraktivt tilvalg, og derfor er dette viktig for grupper som reiser med barn. Men glem ikke sikkerheten! Svømmebasseng skal være forsvarlig skjermet med et gjerde. Det samme gjelder hele uteområdet, slik at foreldrene ikke behøver å bekymre seg over sikkerheten til barna men kan konsetrere seg om det de er der for, nemlig å slappe av. Leier man ut til familier med mindre barn, bør trappene sikres med grinder. Husk, at sikkerheten er et kritisk punkt hvis målgruppen er familier med barn.
En annen ting man bør tenke godt over er at møbleringen må være presentabel. Vi anbefaler at det anvendes møbler i noe høyere kvalitet enn det rimeligste på markedet. Forsøk å gjøre huset bekvemt, hyggelig og hjemmekoselig, så gjestene kommer til å føle seg velkomne. Tenk også målgruppe når det gjelder valg av møbler. Er målgruppen forretningsreisende bør det finnes gode arbeidsbord og stoler å sitte i. Er målgruppen familier, bør det finnes barnestoler, sprinkelsenger og den type møbler.
Utleie
Når du har kjøpt den ferieboligen du ønsker deg, med tilhørende valg av beliggenhet, størrelse, design og møblering - med den valgte målgruppen som fokus - er det ikke bare lettere å leie ut, det er også morsommere. De fleste leier ut boligen på ukebasis, da korttidsleie ofte gir høyere inntekter enn hvis man leier ut over lengre perioder. Å satse på korttidsleie gjør det også lettere å planlegge til hvilke tider man selv kan benytte seg av ferieboligen sammen med familie og venner.
Lag også en oversikt over alt som finnes i nærområdet. Her finner du noe å tenke på ved utleie og flere tips og med underlag fra Googles fem steg for å planlegge ferieturen.
Det er normalt å leie ut 20 til 30 uker i året. Å annonsere ferieboligen kan man enten gjøre via sin egen hjemmeside, utleieportaler eller via en mekler. Det er fullt mulig å håndtere utleien selv, eller man kan gjøre avtale med en utleieagent som dekker det området du bor i. Oppgavene består som regel bare i å møte kunden, overrekke nøkler og motta og akseptere betaling. Senere sørger man for utsjekk. Eventuelt renhold utføres som regel av et lokalt renholdsfirma.